برند سازی مدرن و تأثیرات آن در دنیای تجارت امروز چیست؟

برند سازی مدرن به شیوه‌ های متفاوت در کشورهای مختلف وجود دارد که با پیشرفت تکنولوژی و تولید محصولات جدید از روش‌های مدرن برای برند سازی استفاده می‌شود. به طور خلاصه هویت اصلی این روش، اطلاع‌رسانی هویت کالا می‌باشد.
برند سازی سازمانی یکی از مهمترین جنبه های هر تجارت بزرگ یا کوچک، عمده یا خرده می باشد. یک برند تاثیر گذار در بازار رقابتی شانس شما را ارتقا می دهد.
اما ” برند سازی سازمانی ” به چه معناست؟ و این امر چگونه تجارت کوچک شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟ در حقیقت، نام تجاری شما، قولی است که شما به مشتریان خود می دهید. از این طریق شما به مشتریان خود می گویید که از تجارت شما چه انتظارات و توقعاتی داشته باشند و شما چه سرویس هایی به آنها ارائه می دهید و وجه تمایز شما با سایر رقیبان می باشد.
برند شما برگرفته شده از این است که شما چه کسی هستید، می خواهید در آینده چه کسی شوید و چه کسانی به وجود شما نیاز خواهند داشت. آیا شما یک ارگان مستقل و نوآور در صنعت خود هستید؟ یا فردی با تجربه و قابل اطمینان؟ آیا محصولات شما گزینه ای گران قیمت و با کیفیت است یا گزینه ای ارزان و با صرفه اقتصادی؟ شما نمی توانید تمامی این قابلیت ها را داشته باشید و بهترین گزینه برای همگان باشید.این که شما چه نوع تجارتی دارید وابسته به گستره مشتریانی است که شما برای جذب آنها هدف گذاری می کنید.
اساس برند شما، لوگوی شما خواهد بود. وبسایت شما، بسته بندی و اقلام تبلیغاتی که باید به صورت یکپارچه و هماهنگ با لوگوی شما عمل کند، مواردی هستند که برند ونام تجاری شما با سایرین ارتباط برقرار می کند.

اهداف برند سازی مدرن

  • اطلاع رسانی موجودیت و هویت کالا: این هدف باعث می‌شود مصرف کننده به آگاهی درباره‌ی محصول برسد.
  • ترغیب خریدار به خرید آزمایشی: امروزه پیام ‌های تبلیغاتی زیادی برای مردم ارسال می‌شود تا مصرف‌کنندگان را ترغیب به خرید کند. بنابراین رقابت زیادی بین فروشندگان وجود دارد. در این بین فروشنده ‌ای که میخواهد پیام تبلیغاتی اش بیشتر مورد توجه قرار گیرد باید به متن پیام تبلیغاتی خود توجه بیشتری کند و مضامین بهتری را در آن مطرح نماید.
  • کاهش اضطراب خریداران از دید روانشناسی: اگر کالای خریداری شده، برند مشخصی نداشته باشد، مصرف کننده بعد از خرید دچار اضطراب می‌شود و به سمت کالاهای دیگری می‌رود.
  • تکرار و یادآوری به مشتریان گذشته:  به طور کلی برند سازی روی سه گروه از مخاطبین اثر میگذارد:
  • مشتریان فعلی که تصمیم به خرید دارند.
  • مشتریان گذشته‌ ای که قبلا یکبار تجربه ‌ی استفاده از کالا را داشته ‌اند.
  • مشتریان آینده یعنی نسلی که اکنون قادر به خرید نیستند ولی چند سال دیگر در این موقعیت قرار میگیرند.
برند سازی مدرن و روش‌های ارائه‌ی آن میتواند هدف‌ های متفاوت دیگری نیز داشته باشد از جمله: جذب نسل‌ های جدید، شهرت برند، مبارزه با جانشینان ، خدمت به خلق و زیاد شدن دفعات مصرف محصول.

استراتژی و انصاف در برند سازی

استراتژی برند و نام تجاری شما تعیین کننده این است که شما علاقه دارید با چه دسته از افرادی، در چه مکان و زمانی و چگونه ارتباط برقرار کنید و پیام های تجاری خود را به گوش آنها برسانید.
اینکه در چه محلی تبلیغات خود را انجام می دهید، بخشی از استراتژی برند شما می باشد. همچنین کانال های توزیع کالای شما نیز بخشی از این استراتژی می باشد.
به عنوان بخش دیگری از این استراتژی می توان به ارتباط تصویری و کلامی با مشتریان خود اشاره کرد. نام تجاری مستمر و استراتژیک منجر به یک ارزش ویژه برای برند شما می شود که به معنی ارزش افزوده ای است که به محصولات یا سرویس های شرکت شما افزوده می شود و به شما اجازه می دهد که بیشتر از نام تجاری خود به عنوان یک فرآیند نامحدود استفاده کنید.
واضح ترین مثال در این مورد کوکا کولا در مقابل یک نوشابه عمومی است.
از آنجایی که کوکا کولا دارای یک ارزش ویژه برند است، می تواند برای محصول خود قیمت بیشتری تعیین کند و مشتریان این قیمت بالاتر را پرداخت خواهند کرد. ارزش افزوده ای که منجر به ارزش سهام برند می شود، به شکل کیفیت درک شده یا وابستگی احساسی است.
به عنوان مثال، Nikeمحصولات خود را با ورزشکاران ستاره متصل می کند و امیدوار است مشتریان، وابستگی احساسی خود را از ورزشکار به محصول منتقل کنند. برای نایک، این فقط ویژگی های کفش نیست که منجر به فروش محصول می شود.تأثیرات

برند سازی مدرن

در دنیای امروز مصرف‌کنندگان از یک محصول خیلی زود خسته و دل‌زده می‌شوند یعنی ممکن است خدماتی که امروز برای ما جالب هستند فردا برایمان کهنه و کسل‌کننده شوند. بنابراین جهت‌گیری برند تجاری باید به سمتی باشد که بتواند مشتریان دائمی خود را همیشه راضی نگه دارد. برای این منظور باید با برند سازی مدرن یک برند نوآور و پرثمر داشت که می‌توان با صرف هزینه‌ی مناسب، یک سیستم قوی، منضبط و نیرومند داشت که توانایی‌های لازم برای نشان دادن افکار جدید، ایده‌های نو، پیشرفت و توسعه را داشته باشند.
امروزه شرکت اپل بهترین نمونه از شرکتی نوآور و قدرتمند است و هدف مشخصی نیز دارد. هدف شرکت اپل این است که تکنولوژی‌هایی که امکان برخورداری از مزیت‌ها، امکانات تصویری، ویدئویی و موسیقی را دارند، برای مردم توسعه ببخشد.
به‌طور کلی با برندسازی مدرن و ایجاد برندهای برتر و نوآور می‌توان مصرف‌کنندگان را هیجان زده کرد و عواطف آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد. در نتیجه مصرف‌کننده به این برند اعتماد می‌کند و از این پس انتظار نوآوری‌های بیشتری را از آن محصول دارد. بنابراین مدیریت برند باید با یک شیوه‌ی مقتدرانه بر نوآوری و خلق ایده‌های برتر بر محصولاتش نظارت داشته باشد.

تعریف کردن برند و نام تجاری

تعریف برند ونام تجاری شما همانند سفری برای کشف تجارت خود می باشد. این امر می تواند دشوار، زمان گیر و ناراحت کننده باشد. این کار حداقل نیازمند پاسخ به سوالات زیر می باشد:
  • مأموریت شرکت شما چیست؟
  • مزایا و ویژگی های محصولات یا خدمات شما چیست؟
  • مشتریان و چشم اندازهای آنها از شرکت شما چیست؟
  • با چه کیفیتی می خواهید آنها را با شرکت خود مرتبط سازید؟
تحقیقات خود را انجام دهید. نیازهای مشتریان را درک کنید، عادات و آرزوهای مشتریان فعلی و آتی خود را نیز در نظر داشته باشید.
فقط بر اساس نظر و قضاوت خود از آنچه که مشتریان به آن فکر می کنند قدم برندارید و مطمئن شوید که آنها به چه چیز می اندیشند.
از آنجا که تعریف برند ونام تجاری و توسعه یک استراتژی تجاری می تواند پیچیده باشد، استفاده از تخصص گروه غیر انتفاعی مشورتی کوچک تجاری یا مرکز توسعه کسب و کار کوچک را در نظر داشته باشید.
هنگامی که نام تجاری خود را تعریف کردید، چطور می توانید کلمه را بیابید؟ در اینجا چند راهنمایی ساده و مداوم برای آزمایش وجود دارد:
  • یک لوگوی مناسب انتخاب کنید: آن را در همه جا نصب کنید.
  • پیام های نام تجاری خود را بنویسید: پیام های کلیدی که می خواهید نام تجاری تان به مشتریان انتقال دهد چیست؟ هر کارمند باید از ویژگی های نام تجاری شما آگاه باشد.
  • نام تجاری خود را ادغام کرده و یکپارچه کنید: نام تجاری خود را به تمام جنبه های تجارت خود گسترش دهید. چگونگی پاسخگویی با تلفن، اینکه شما و کارمندان شما چه پوششی داشته باشند و آدرس ایمیل و اضای شما همگی مسائلی به هم مرتبط هستند.
  • “صوتی” برای شرکت خود تعریف کنید که بازتاب دهنده برند ونام تجاری شما باشد: این “صدا” باید در تمامی ارتباطات با مشتری و طراحی های بصری تبلیغاتی در هر دو حالت آنلاین و آفلاین مورد استفاده قرار گیرد. آیا نام تجاری شما دوستانه است؟
  • یک شعار ایجاد کنید: یک عبارت مختصر، معنادار و خاطره انگیز که نمایانگر عصاره نام تجاری شما است ایجاد کنید.
  • قالب های طراحی و استانداردهایی برای محصولات بازاریابی خود ایجاد کنید: از رنگ مشابه، محل قرار گیری لوگوی یکسان و نگاه و احساس همه جانبه در این قالب ها بهره بگیرید. نیاز نیست که طرح شما فانتزی باشد، رعایت سازگاری در این مورد کافی است.
  • با مشتریان خود صادق باشید: اگر به قول های خود وفادار نباشید، مشتریان به شما وفادار نخواهند بود و شما را به سایرین معرفی نخواهند کرد.
  • محکم و استوار باشید: این نکته را در آخر قرار دادم چرا که پوشش دهنده تمامی نکات و موارد ذکر شده در بالا می باشد و مهمترین نکته ای است که می توان در این زمینه ارائه داد. اگر نتوانید این مورد را رعایت کنید، تلاش های شما برای ایجاد یک برند و نام تجاری موفق با شکست مواجه خواهد شد.