برند چیست ؟

برند یا نَما نام (BRAND ) : عبارت است از یک نام یا طراحی منحصر بفرد، نشانه، نماد، کلمه یا ترکیبی از این موارد است.که تصویری را در ذهن تداعی می کند، که مشخص کننده خدمات یا معرف محصولی خاص باشد که بوسیله آن از دیگر محصولات رقبایش متمایز می کند. در طول زمان، این تصویر با سطح مشخصی از کیفیت، اطمینان و رضایت در ذهن مشتریان توام و ترکیب می شود و این آن چیزی است که در برندینگ به جایگاه یابی برند معروف است.
زمانی که یک شرکت یا موسسه تاسیس می‏شود، نامگذاری آن جزء ضروریات کار می‏باشد. مطابق با قوانین حقوقی ایران، برگزیدن نام از میان اسامی فارسی و غیرتکراری یکی از ملزومات تاسیس شرکت می‏باشد. نام انتخاب شده بر روی تمامی محصولاتی که توسط شرکت تولید می‏شود، درج می‏گردد. به این نام برند گفته می‏شود. هر برند یا نام تجاری مختص به یک شرکت می‏باشد و سایرین حق استفاده از آن را ندارند.
مطابق با قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال ۱۳۱۰ و آئین نامه اجرایی این قانون، ثبت برند مبنای حمایت قانون از محصولات یک شرکت می‏باشد. زمانی که برند یا علامت تجاری به نام یک شرکت به ثبت رسیده است، می‏تواند از علامت تجاری استفاده کند. ثبت برند نیز همچون ثبت شرکت نیازمند طی نمودن مراحل اداری می‏باشد که به ترتیب زیر عبارتند از :

 

  •  ورود اطلاعات و تکمیل فرم اینترنتی اظهارنامه ثبت برند تجاری
  • ارسال و تکمیل مدارک هویتی برای اشخاص حقیقی شاما کپی شناسنامه و کارت ملی  و برای اشخاص حقوقی، ارایه مجوز تولید یا پروانه بهره برداری یا پروانه کسب
  • ارائه کپی آگهی تاسیس شرکت و روزنامه آخرین تغییرات شرکت
  • ارائه نام‎ها‏ی مورد نظر به ترتیب مورد نظر
  • پرداخت مبلغ حق الثبت و اخذ شماره فیش واریزی
  • چنانچه متقاضی ثبت برند یا نام تجاری بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم حداکثر تا ۶ ماه استفاده کند، باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم نماید.

مزایای ثبت برند

  • حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات ثبت کرده باشد.
  •  مالک برند ثبت شده می‏تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از نام تجاری وی استفاده کرده و یا شخصی که مرتکب عملی شود که به معنای تجاوز به حقوق ناشی از ثبت نام تجاری یا برند شود، در دادگاه اقامه دعوی کند. این حقوق شامل موارد استفاده از نام تجاری است که به نام تجاری ثبت شده، شباهت داشته باشد و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه، موجب  گمراهی مصرف کننده شود.

شرایط انتخاب برند تجاری

  • نام‎ها‏یی که اختصاص به تشکیلات دولتی دارند یا نام‎ها‏ی اختصاری متعلق به دولت از قبیل رجا، ناجا و … ممنوع می‏باشد.
  • نام‎ها‏ و عناوین اصطلاحات بیگانه ممنون است همچنین نمی توان از ترکیب واژه فارسی با واژه بیگانه، برند تجاری تشکیل داد.
  • اسامی که به سایر برندهای ثبت شده شباهت دارد، قابل ثبت نخواهند بود.
  • اسامی خلاف موازین شرعی و عرف جامعه ممنوعیت دارد.

ثبت برند

ثبت برند یا علامت تجاری در دنیای امروز و رقابت موجود در بازار اصناف مختلف یکی از مهمترین عوامل تمایز و موفقیت در این بازار برندینگ و تبلیغات مدرن است که در جهت نیل به اهداف این منظور یکی از ابزار مورد نیاز ثبت برند مربوط به صنف فعالیت است چون همیشه متاسفانه افراد سود جو و سوءاستفاده گر در کمین تعرض به تبلیغات و نام تجاری صاحب اصناف هستند که با این اقدام از سوءاستفاده اینگونه افراد جلوگیری به عمل می آید.
نکته: برند، نام تجاری، علامت تجاری همگی به یک معنا می باشند.

قدم اول: استعلام نام مورد نظر جهت ثبت

قبل از هر اقدامی در شروع پروسه ثبت برند باید نام مورد نظر خود را استعلام نمایید، ممکن است نام انتخابی شما قابلیت ثبت به عنوان برند را نداشته باشد، و یا ممکن است قبل از شما کسی علامت مورد نظر را به نام خود ثبت کرده باشد. ولی صرفا این موضوع باعث نمیشود که شما نتوانید آن نام را به عنوان برند خود ثبت نمایید، چرا که هر شخص میتواند یک علامت را تنها در موضوع فعالیت خود و در همان طبقه ثبت نماید، به طور مثال اگر شخص حقیقی یا حقوقی نام تجاری آیسودا را برای تولید شیرینی و شکلات ثبت کرده باشد، شخص دیگری می تواند این علامت را در زمینه آرایشی و بهداشتی ثبت نماید، علائم تجاری نسبت به زمینه فعالیت به طور کل در 45 طبقه اصلی قرار گرفته و قابل ثبت هستند .استعلام ثبت برند در ایران از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی به صورت کاملا رایگان قابل انجام است.

قدم دوم: بررسی مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند فارسی یا لاتین

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری به طور کامل در انتهای همین متن قرار گرفته است، تنها تفاوت در فارسی یا لاتین بودن برند است، اگر نام انتخابی شما دارای ریشه و معنی فارسی باشد، برند شما فارسی و اگر دارای معنی انگلیسی باشد لاتین تلقی می گردد. جهت ثبت برند فارسی نیاز به جواز و برای ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی  و جواز می باشد.

قدم سوم(آخر): مراجعه به سامانه مالکیت معنوی و ثبت اظهار نامه در سامانه

پس از تکمیل مدارک می توانید با مراجعه به سایت مالکیت معنوی به ثبت برند خود اقدام نمایید، اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید می توانید از راهنمای ثبت اظهار نامه علامت استفاده نمایید و یا از مشاوران سازمان برند بین المللی ایران کمک بگیرید. پس از ثبت اظهار نامه و بررسی آن توسط کارشناس اداره علامت تاییدیه و یا نقص از طرف اداره اعلام می گردد، در صورتی که در ثبت اظهار نامه دقت لازم را نداشته باشید، در صورت نقص خوردن پرونده از طرف کارشناس، ممکن است ماه ها کار شما به تعویق بیافتد، چرا که پرونده مجددا باید در صف کار شناسی قرار گیرد، پس این نکته را حتما لحاظ نمایید. در صورت تایید کارشناس برند شما به مدت یک ماه در روزنامه آگهی می گردد تا در صورت وجود معترض به ثبت برند شما، اعتراض صورت گرفته بررسی گردد، اگر معترضی وجود نداشته باشد پس از دوره یک ماهه آگهی نهایی برند به نامه شما به مدت 10 سال ثبت میگردد. به یاد داشته باشید که برند تنها 10 سال در مالکیت شما می باشد و قبل از اتمام این دوره حتما باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.
نکاتی در مورد علامت تجاری:
در صورتی که شخص دیگری از برند شما و یا حتی از نامی مشابه به آن استفاده نماید شما می توانید به راحتی کار او را متوقف و حتی در شرایطی می توانید از وی خسارت دریافت نمایید.
برند های تجاری قابل انتقال می باشند و ارزش هر برند نسبت به میزان محبوبیت آن نزد مصرف کنندگان متفاوت است، پس ثبت برند باعث ایجاد ارزش افزوده برای کالا و تجارت شما می گردد.
برند هیچ گونه مالیات و عوارضی ندارد، و تنها هزینه آن هزینه ثبت و تمدید آن می باشد.برند

قابل ثبت جهانی نیز می باشد…